Nieuwsbrief Winter 2014-2015

UFC Nieuwsbrief voor de forensische hulpverlener
View this email in your browser
Het UFC team wenst u een kleurrijk, gezond en succesvol nieuwjaar. We kijken uit naar een aangename samenwerking met onze partners.
24 februari 2015, 19u
UZA, Antwerpen
UFC en VVP Forensische sectie
Avondlezing
'Meer dan vijftig tinten. BDSM in Vlaanderen'

Jantien Seeuws

22 mei 2015, 9u30
UZA, Antwerpen
Master Class
prof. dr. Tony Ward
(Nieuw Zeeland)
Op 26 november 2014 organiseerde het UFC, samen met Child Focus, een succesvolle studiedag over het preventief hulpaanbod dat geboden kan worden aan mensen met pedofiele gevoelens. Internationale sprekers deelden hun ervaringen en reikten aanbevelingen aan om het aanbod in Vlaanderen te stroomlijnen en verder uit te bouwen. Het is belangrijk dat mensen met pedofiele gevoelens ergens terecht kunnen waar ze kunnen praten en waar ze, indien nodig, preventief een behandeling kunnen volgen. De laagdrempeligheid en anonimiteit die een telefonische hulplijn of chatkanaal kunnen bieden, maakt het een stap makkelijker.
Minister Vandeurzen gaf in zijn openingswoord aan veel belang te hechten aan de preventie van seksueel geweld en wenste ook uitdrukkelijk op de hoogte gehouden te worden van de outcome van deze studiedag. Weldra zitten het UFC, Child Focus en het kabinet van de minister samen om het vervolg te bespreken. Een uitgebreid verslag kan u binnenkort vinden op onze website!

UFC Nieuws

• Het UFC mag een nieuwe collega verwelkomen!! Alana Schuerwegen rondde in juni 2014 haar opleiding Toegepaste Psychologie aan Thomas More Antwerpen af en volgt daar momenteel het postgraduaat Forensische Psychodiagnostiek & Counseling. Binnen het UFC is zij psychologisch consulent en staat in voor diagnostiek en counseling. Verder heeft zij een grote interesse voor onderzoek en literatuur over profiling en stalking.

Welkom Alana!
  • Het UFC werkt momenteel aan een nieuwe website en een nieuwe layout voor de UFC nieuwsbrief. De lancering hiervan wordt over enkele dagen verwacht. Momenteel is de huidige website www.ufc.be dus niet meer up to date en ziet de UFC nieuwsbrief er al een beetje anders uit... Wordt vervolgd!
Forward
Deze vraag ontvingen we van mevr. Nele Penxten (psychologe LIMES):

“Wat zijn wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen in de begeleiding/behandeling van een parafilie (pedofilie, maar ook fetisjisme uitmondend in seksueel grensoverschrijdend gedrag) bij personen met een matig of licht mentale beperking, al dan niet met bijkomend een stoornis in het autisme spectrum? Een volledige prikkelreductie bij beide vormen is quasi onhaalbaar, maar eventuele mogelijkheden (vb. zoals bij pedofilie de persoon verbieden om naar TV te kijken (cf. kinderprogrammas’s)) druisen ook in tegen de kwaliteit van bestaan. Heeft het tijdelijk hanteren van dergelijke maatregelen zin, of levert dit eerder een grotere focus op bij de persoon in kwestie. Beroep doen op het probleeminzicht bij deze cliënten is geen haalbare kaart en er kan van hieruit geen of slechts een zeer minimaal leerproces aangegaan worden.”

Wie Nele hierbij kan helpen, of meer info over de context van deze vraag wil, kan contact opnemen met haar via mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel: 011 78 89 96
NL-ATSA (voorheen de Vereniging voor Forensische Seksuologie) zet zich in voor de preventie van zedendelicten. De vereniging richt zich zowel op primaire preventie (voorlichting en hulpverlening) als op secundaire en tertiaire preventie (risicotaxatie en interventie). NL-ATSA richt zich enerzijds op het verspreiden van internationale kennis en ervaring in Nederlandstalig gebied, zowel in Nederland als in België, door het organiseren van congressen, symposia, trainingen, werk- en adviesgroepen en het onderhouden van een website. Anderzijds stimuleert NL-ATSA de terugkoppeling van kennis en ervaring opgebouwd in Nederlandstalig gebied naar het internationale veld, door presentaties en workshops op internationale congressen en deelname aan internationale samenwerkingsverbanden. De vereniging is gelieerd aan de Amerikaanse ATSA (Association for the Treatment of Sexual Abusers) en vormt daarvan een ‘chapter'.

Het eerste congres van NL-ATSA 'Zicht op Zeden' gaat door in Utrecht op 22 januari. Onder andere de Canadese onderzoeker James Cantor (die onderzoek voert naar het pedofiele brein) geeft er een presentatie. Helaas is het congres helemaal volzet. Als je wil, kan je je wel nog registreren op de wachtlijst.

Leestips

Vaktijdschriften

Hieronder ziet u de recent verschenen issues van 6 forensische tijdschriften. Door op het issuenummer te klikken, komt u op de website van de uitgever, waar u de titel, auteurs en abstract van elk artikel in het issue kan raadplegen. De lezers van deze nieuwsbrief Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. een digitale kopie van de gewenste artikels van deze tijdschriften opvragen, door het tijdschrift met volumenummer, alsook  de eerste auteur van elk gewenst artikel op te geven.

International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology

October 2014; Vol. 58, No. 10
November 2014; Vol. 58, No. 11
December 2014; Vol. 58, No. 12
January 2015; Vol. 59, No.1
February 2015; Vol. 59, No. 2

Criminal Justice and Behaviour

October 2014; Vol. 41, No. 10
November 2014; Vol. 41, No. 11
December 2014; Vol.41, No.12
January 2015; Vol. 42, No.1
February 2015; Vol. 42, No. 2

Journal of Forensic Psychiatry and Psychology

Volume 25, Nummer 5
Volume 25, Nummer 6
Volume 26, Nummer 1

Journal of Interpersonal Violence

October 2014; Vol. 29, No. 15
November 2014; Vol. 29, No. 16
November 2014; Vol. 29, No. 17 : Special Issue: Violence Against People with Disability
December 2014; Vol. 29, No. 18 : Special Issue: Taus v. Loftus: Implications for the Rights of Case Study Protagonists and Responsibilities of Case Study Authors
January 2015; Vol. 30, No.1
January 2015; Vol. 30, No. 2
February 2015; Vol. 30, No. 3
February 2015; Vol. 30, No. 4

Journal of Sexual Aggression

Volume 20, No 3

Sexual Abuse: a journal of Research and Treatment

Volume 26, No. 5
Volume 26, No. 6
Volg ons op Twitter
Ga naar de UFC website
Copyright © *|_2014|* *|UNIVERSITAIR FORENSISCH CENTRUM|*, All rights reserved.

Our mailing address is:

unsubscribe from this list    update subscription preferences

*|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*